Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Verze pro seniory

modul pro seniory

Mobilní verze

mobilní verze webu

Výběr z galerie

Náhodná fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Jaro, vítej v Sulimově!

Navigace

Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích

3. Pojmenování (název) životní situace

Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích

4. Základní informace k životní situaci

Podle ustanovení § 43 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), s účinností od 1. prosince 2009 schvaluje výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích (podle § 16, 26, 29, 34, § 35 odst. 2 a § 36 odst. 2 zákona), v případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody, v každém jednotlivém případě vláda svým usnesením.

Řízení o výjimce vede Ministerstvo životního prostředí, které po obdržení žádosti o výjimku předloží tuto žádost do 60 dnů na jednání vlády. Po projednání ve vládě vydá Ministerstvo životního prostředí do 30 dnů rozhodnutí o výjimce podle usnesení vlády.

Podmínku výrazně převažujícího veřejného zájmu nad zájmem ochrany přírody mohou splňovat pouze ty záměry, které jsou zahrnuty v koncepcích schvalovaných na úrovni Vlády České republiky, tedy záměry celostátního nebo mezinárodního významu.

Především se tudíž v praxi jedná o oblasti, plochy a koridory vymezené v politice územního rozvoje podle § 31 a násl. zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

V ostatních případech podle ustanovení § 43 odst. 3 zákona (tj. je-li na povolení výjimky veřejný zájem, jehož převaha nad zájmem ochrany přírody však není výrazná), kterých je v praxi naprostá většina, je orgánem ochrany přírody příslušným k povolení výjimky krajský úřad nebo případně správa národního parku či chráněné krajinné oblasti (jedná-li se o území národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území), Magistrát hlavního města Prahy (jedná-li se o území hlavního města Prahy) nebo újezdní úřad (jedná-li se o území vojenského újezdu).

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích může podat kdokoli.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Splnění všech požadovaných náležitostí.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Podáním písemné žádosti o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích na příslušný úřad.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Jestliže záměr:

V ostatních případech je příslušným úřadem krajský úřad.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Občanský průkaz, cestovní pas nebo výpis z obchodního rejstříku.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích musí mít písemnou formu s popisem - kdo žádá, za jakým účelem a na jak dlouho.

Součástí žádosti musí být přesná lokalizace záměru (mapka), popis záměru a odůvodnění.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty ve správním řízení ve věcech ochrany přírody stanovuje § 83 zákona.

Ustanovení obsahuje speciální úpravu ve vztahu k obecným právním předpisům o správním řízení, tj. k zákonu č. 500/2004 Sb., správnímu řádu, ve znění pozdějších předpisů.

Ve zvláště složitých případech lze rozhodnout do 90 dnů, většinou do 60 dnů, v jednoduchých případech bezodkladně.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Dle § 71 zákona jsou jimi obce na svých územních obvodech a dle § 70 zákona občanské sdružení, jestliže se do správního řízení přihlásí, případně další fyzické i právnické osoby.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Po žadateli může být požadováno provedení biologického hodnocení (§ 67 zákona), příp. hodnocení vlivu záměru na Naturu 2000 (§ 45h a 45i zákona), příp. hodnocení EIA dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Datové schránky příslušných úřadů.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky stanovuje zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (možnost odvolání, rozklad, přezkum rozhodnutí mimo odvolací řízení, přezkum správním soudem).

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Pokuty za přestupky nebo protiprávní jednání se udělují podle § 87 a 88 zákona, podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, nebo podle zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

28. Popis byl naposledy aktualizován

05.11.2010

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.